Transböcker – självbiografier och biografier

Denna lista fokuserar på berättelser i modern tid där innehållet är verklighetsbaserat. Äldre självbiografier finns i transklassikerlistan.

Bildresultat för lina tycka om

Självbiografier på svenska

  • Axelsson Kihlblom, Lina – Kommer du att tycka om mig nu? 2015.
  • Brändemo, Immanuel – Trollhare. Ur en bokstavsvuxen transpersons ordgarderob. 2012.
  • Cossey, Caroline – Mitt liv. Den gripande berättelsen av en kvinna som föddes som man (My Story). 1991, på svenska 1992.
  • Jenner, Caitlyn – Mitt liv (The Secrets of My Life). 2017.
  • Maldaner, Vesna & Schmidt, Claes – Från man till människa. 2012.
  • Widqvist, Noah – Att springa. 2007.
  • Widqvist, Noah – Jag får vara den jag är när jag inte blev som jag skulle. 2010.

Bildresultat för boylan jennifer book

Självbiografier på engelska

  • Ames, Jonathan – Sexual Metamorphosis: An Anthology of Transsexual Memoirs. 2005
  • Boylan, Jennifer Finney – She’s Not There: A Life In Two Genders. 2003, ny utgåva 2013.
  • Boylan, Jennifer Finney – Stuck in the Middle With You: A Memoir of Parenting in Three Genders. 2013.
  • DeLine, Elliot – Show Trans. 2014.
  • Green, Jamison – Becoming a Visible Man. 2004.
  • Jennings, Jazz – Being Jazz: My Life as a (Transgender) Teen. 2016.
  • Krieger, Nick – Nina Here Nor There: My Journey Beyond Gender. 2011.
  • Rees, Mark – Dear Sir or Madam: The Autobiography of a Female-to-Male Transsexual. 1996, ny utgåva 2010.
  • Valerio, Max Wolf – The Testosterone Files: My Hormonal and Social Transformation from Female to Male. 2006.
  • Zander, Erica – Transactions. 2003.

Bildresultat för an ordinary boy gorga

Biografier och anhörigas berättelser

  • Faludi, Susan – In the Darkroom. 2016.
  • Gorga, Ciprian & Helgesson Svenske, Kristin – An Ordinary Boy. 2013. Fotodokumentärbok.
  • Nelson, Maggie – Argonauterna (The Argonauts). 2015, på svenska 2016. Essä med biografiskt innehåll om en queer familj.
  • Roxberg, Ester – Min pappa Ann-Christine. 2014. Om en förälder.
En reaktion till “Transböcker – självbiografier och biografier

Kommentera

