Snoppen och snippan…

Jag har inte sett hela programmet, bara den här video-trailern. Jag vill inte vara en av de personer som kommer med reaktioner som upphovspersonen kallar extrema. Jag blir inte ens särskilt upprörd. Men jag blir lite trött.

Kom igen, snoppen förknippas med blått, har hatt och mustasch. Snippan förknippas med lila, har långa ögonfransar som hon gärna klipper med och har antingen rouge eller rodnar ständigt. Det är uppenbart att deras visuella intryck bygger på väl ingrodda könsroller.

Snippan är gullig, snoppen är cool – både i bemärkelsen kall och häftig. (Sången är dock noga med att snippan är väldigt häftig.)

Och jag längtar verkligen efter den dag då vi, även till barn, kan säga att DET SPELAR INGEN ROLL VAD DU HAR MELLAN BENEN. DU ÄR INTE FLICKA BARA FÖR ATT DU FÖDS MED SNIPPA. DU ÄR INTE POJKE BARA FÖR ATT DU FÖDS MED SNOPP.

DU BEHÖVER INTE VARA PÅ ETT VISST SÄTT FÖR ATT DU HAR EN VISS KROPP OCH DU ”ÄR” INTE NÅGONTING BARA FÖR ATT DU HAR EN VISS SORT KROPP.

DET ÄR BARA DU SOM, TIDS NOG, KOMMER ATT KUNNA KOMMA FRAM TILL VEM DU FAKTISKT ÄR OCH HUR DU VILL VARA.

Det var allt för Tekoppens klagokanal ikväll. /Tekoppen

Kommentera

