Ingen typisk tenta

Under de fyra år som har gått sedan jag tog klivet från gymnasiet till högskolan har jag hunnit skriva en stor mängd tentor. Ofta har de varit ganska typiska tentor – hemtentor främst, eftersom jag mestadels har hållit mig inom humaniorans domäner, som en får i handen eller hämtar från en portal på internet och sedan ska lämna in senast ett visst datum. Frågorna är givna. Bara att efter bästa förmåga försöka besvara. Och jag har faktiskt oftast tyckt att det har varit mer eller mindre roligt/givande.

Just nu sitter jag med en lite annorlunda tenta. Det är en läskurs. Jag fick själv vara med och bestämma litteraturen och utifrån denna litteratur fick jag sedan hitta på ett eget ämne att skriva hemtenta om. Och slutdatum finns inte förutom att jag själv vill bli klar den här terminen. Men nu sitter jag alltså här vid mitt köksbord (i brist på skrivbord) och har grävt ner mig totalt i Ulla Isakssons De två saliga. Och lite Foucault. Och lite Kittler. Och lite norsk journalforskning. Mums!

För det är ju både helt helvetiskt och ganska så kul att skriva tenta. Så nu ska jag bara försöka skriva klart det här och få ett betyg. Så att jag kommer 7,5 hp närmare en mastersexamen. – I sommar blir det förhoppningsvis 7,5 hp till med samma mål, idéhistoria med medicin-fokus nämligen. Och en kurs om att skriva barnlitteratur, men den tänker jag inte räkna in i någon examen. Och i höst vill jag bli klar med själva mastersuppsatsen. Och kanske, kanske inte har jag börjat plugga något nytt då. Typ bibliotekarieprogrammet. Eller arikvarieprogrammet. Eller något annat av allt jag sökt.

Och nej, jag inbillar mig inte alls att det här skulle vara intressant för någon. Det har blivit mycket så på bloggen på sistone. Beklagar.

4 thoughts on “Ingen typisk tenta

  1. Be inte om ursäkt för det du skriver. Jag tycker din blogg är väldigt intressant och läser gärna det du skriver.

    • Jag ber om ursäkt hur mycket jag vill, höll jag på att säga. Men det handlar väl mer om något jag själv känner att jag behöver göra, inför mig själv. När jag egentligen bedömer att något inte är så angeläget men ändå känner ett behov av att publicera det. Kul att du läser!

  2. Högst intressant om man (läs: jag) exempelvis är doktorand i grekiska med inriktning mot bysantinologi. Akademinörderi kan det väl inte bli för mycket av…? Kattälskaren i mig myste även över presentationen av Miso. Lycka till, hoppas både två- och fyrbenta ska trivas i (eller i somligas fall kanske acceptera) varandras sällskap.

    • Ja, akademiskt nörderi är akademiskt nörderi! Men det finns ju olika nivåer, själv är jag mer intresserad av att läsa/skriva om själva ämnena än om tentorna. Fast det har förstås också sin charm (annars skulle det inte finnas 29 inlägg om tentor här!). Härligt med andra aka-nördar :D Bysantinologi låter som ett härligt nördigt område att doktorera på. Med Miso går det nog bra. Vi förväntar oss inte någon villkorslös kärlek, det räcker med att vi känns okej :)

Kommentera

